Истински удовлетворена съм, че Регионално управление на образованието – Пловдив, териториална администрация към Министерството на образованието и науката, е една  от първите в страната, въвела модела CAF.  Целенасочено пропускам „успешно“. Критична и самокритична съм и знам, че винаги може повече. Предизвикателствата също ме стимулират. 

 

Когато получих поканата от Института по публична администрация да се включим в проекта за „Въвеждане на общата рамка за оценка (CAF) в администрациите“, не се поколебах да приема, предвид желанието за непрекъснато подобряване на ефективността и качеството на работа. Разбира се, имах подкрепата на колегите и искрено благодаря на всички, които са включиха доброволно. Основната част от тях са мои съмишленици. Базовата ми квалификация е „инженер-мениджър“ и е логично в професионалната си дейност като ръководител,  ежедневно да прилагам всички придобити вече знания, умения и компетентности. Опитът ми и в частния бизнес ми даваше увереност, че държавната администрация също може да се превърне в жива, дишаща организация. Последните няколко години като че ли се съревновавах със себе си, но винаги съм искала и търсела реална оценка на процесите и потребностите, дори и за неосъзнатите такива. Колкото и да се стремях да използвам различни стратегии, подходи и методи, ми трябваше инструмент, който да покаже реалността, да ме провокира и да повиши общата мотивация за непрекъснато развитие. И аз, и колегите ми не искаме да се оставим на рутината.  Като ръководител осъзнавах и факта, че една вътрешна самооценка, изготвена от служителите, може да покаже и негативни явления, но търсих „истината“. Вимето на по-доброто управление взех решение да участваме в проекта, а аз самата да съм негов лидер и пряко да съм ангажирана и съпричастна. Последваха няколко месеца усилен труд на групата по самооценка. Като ръководител на институцията трябваше да направя анализ и да приема или отхвърля доклада, който тя изготви. След внимателно проучване на идеите за подобрения, анализирах областите за подобрение и предложените идеи, отчитайки стратегическите цели на организацията, приоритизирах действията за подобрение, предвид стратегическа тежест на действието, като комбинация от въздействие върху заинтересованите страни, въздействие върху резултатите на организацията, върху вътрешната/външна прозрачност/разпознаваемост. Не на последно място, заложих на тези, чието въвеждане беше по-лесно, предвид нивото на трудност, необходимите ресурси, наличните такива и очаквания бърз ефект.

 

В резултат от доклада за самооценка, в резултат от анализа на силните и слабите страни на организацията, предложих интегрирана система за действие, обхващаща цялостната дейност, процеси и функции на организацията. Одобрих области на подобрение като се спрях на реалистичните, всеобхватните и ефективни мерки. Сформирах нова група, която изготви плана за подобрение и вече повече от година в Регионално управление на образованието – Пловдив извършваме дейности и в тази посока. Участието ми в третата заключителната среща по проекта през м. октомври 2018 г. се оказа своеобразен рестарт. С колегите обсъдихме възможността и нуждата от актуализиране на плана за подобрение, вече осъзнаващи по-добре целите. Искаме да заложим на работещи механизми, изискващи ограничен ресурс, но с по-голям ефект, а това е една нова възможност да творим заедно.

 

Накрая, но не на последно място, ми позволете да изкажа благодарността си за подкрепата към целия екип на Института за публична администрация, към нашия консултант г-жа Ушева и към г-н Карталов, извършил външната обратна връзка.

 

Бъдете търсещи реалисти!

 

С уважение,

Иванка Киркова,

Началник на Регионално управление на образованието - Пловдив