Подбор на
16 Октомври 2024
Институтът по публична администрация (ИПА) е координатор на
Дирекция „Професионална квалификация и лицензиране“ (ПКЛ) е с обща численост 13 служители, съгласно
Правилника за дейността на Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО)
и има широк спектър от функции, произтичащи от Закона за професионалното образование и обучение,
свързани с дейностите по професионална квалификация, лицензиране и последващ контрол на качеството на
професионалното обучение или ориентиране в лицензираните институции – 1002 Центъра за професионално
обучение (ЦПО) с активна лицензия (към 25.09.2019 г.) и 40 Центъра за информация и професионално
ориентиране (ЦИПО). На дирекцията е възложено и проверката на Свидетелствата за професионална
квалификация (СПК), издавани от ЦПО, преди да бъдат публикувани в Регистъра по чл. 42, т.11 от ЗПОО.
Стратегическите документи, спрямо които е подготвена практиката са:
• Закон за професионалното образование и обучение – в изпълнение на разпоредбата на чл. 42, т. 11 от
ЗПОО, НАПОО поддържа актуален Регистър на издадените от лицензираните центрове за професионално
обучение документи за професионална квалификация. На основание чл. 40б, ал. 2 от същия закон, преди
публикуването в регистъра, НАПОО има задължението да извършва проверка на издадените свидетелства
за професионална квалификация
• Закон за електронното управление, регламентиращ задълженията на административните органи при
предоставяне на електронни услуги и поддържане на публични регистри
• Стратегия за развитие на ПОО за периода 2015 – 2020 г.
• Националната програма за развитие: България 2020
• Стратегия за развитие на държавната администрация (2014 – 2020 г.).
Практиката е насочена към лицата, придобили Свидетелство за професионална квалификация, обучени в
лицензираните Центрове за професионално обучение в цялата страна като за периода 1.01.2019 г. – 25.09.2019 г.
са подадени за проверка 18 243 Свидетелства за професионална квалификация, а за 2018 г. – 15 704 документа.
Наред с това, тя е адресирана и към работодателите в страната, които наемат лица с придобита професионална
квалификация от ЦПО; всички държавни институции, които трябва да верифицират разходите за обучение – АЗ,
МТСП, ДФ „Земеделие“; ЦПО, които приемат за обучение лица с придобита предходна по-ниска квалификация;
институциите, ангажирани с международното признаване на документи за придобита квалификация – МОН
и Регионалните управления на образованието в цялата страна, НАНЦИД, Министерство на външните работи,
консулски служби и не на последно място към институции от други европейски държави, които изпращат
до НАПОО запитване относно документи за професионална квалификация, издадени на лица от лицензирани
центрове в страната и други.
Съгласно разпоредбата на ЗПОО (чл. 40в), НАПОО извършава последващ контрол на лицензираните ЦПО, в т.ч.
и на издадените документи. При проверката на място в страната експертите от дирекция „ПКЛ“, констатират
пропуски, които центровете допускат при попълването на реквизитите на документите, регламентирани
в нормативните документи – Наредба № 6 и Наредба № 2 на МОН. Поради силно ограничения експертен
ресурс, НАПОО няма физическата възможност да организира проверки на място или по ел. поща на всички
издадени документи, за да спази разпоредбата на чл. 40б, ал. 2 от ЗПОО. С въведеното технологично решение
за осъществяването на предварителната проверка на всички издадени свидетелства през новосъздадения
модул в ИС, преди да бъдат публикувани в Регистъра по чл. 42, т. 11, се извършва бърза, ефективна и
надеждна верификация на тези документи и се гарантира, пред широкия кръг заинтересовани страни, че
всички свидетелства са в съответствие с нормативните изисквания и обучението е проведено качествено
– продължителността на обучението, съдържанието на учебните планове и програми, материалната база
по теория и практика и преподавателите са в съответствие с държавните образователни стандарти за
придобиване на квалификация по професии, утвърдени с наредби на министъра на образованието и науката.
Идеята за новото технологично решение е в резултат на проведени дискусии и работни срещи относно
възможността за оптимизиране процеса на предварителна проверка на издадените документи. При
извършения анализ беше установено, че Агенцията няма достатъчно човешки ресурс за осъществяване на
проверка на почти 2000 документа всеки месец. А публикуването на некоректно попълнен документ или
документ, издаден след обучение, проведено в противоречие с изискванията на ЗПОО, в публичния регистър,
е недопустимо.
С участието на експертите от дирекцията и ръководството на НАПОО бе изготвено задание, което да обхваща
цялостния процес на обучение в ЦПО и на издаване на документите. Бяха отчетени съществуващите рискове
и описани мерки за тяхното предотвратяване или недопускане. Въз основа на техническото задание фирмата
изпълнител надгради новия модул към Информационната система (ИС), като в процеса на работа се
провеждаха работни срещи между НАПОО и изпълнителя за обсъждане но проблеми, които са възникнали
в хода на изпълнението на заданието. След приключване на работата по надграждане на ИС с новия модул
в началото на април 2018 г. изпълнителят направи тестване на модула и подготви инструкция, съвместно с
НАПОО, за въвеждането му в практиката.
За да бъдат обхванати всички ЦПО в страната да подават за проверка документи и впоследствие да се публикуват
в регистъра по чл. 42, т. 11, НАПОО създаде организация за предварителна подготовка на ЦПО, която включваше
следните дейности:
• информиране на ЦПО за новото технологично решение;
• упълномощаване на представител на ЦПО, който да ползва електронен подпис при въвеждане на
документите в модула.
За запознаване с новия модул за ЦПО се организира уебинар с основните стъпки за това как да се въвеждат
документи и данни относно проверката на свидетелствата в новия модул. Агенцията проведе информационни
дни в София и страната с участници от лицензираните ЦПО. Осигури се и ежедневна експертна консултация по
телефон и електронна поща на ЦПО, които срещат затруднения при работата с новия модул.
От въвеждането през 2018 г. на модула до момента, периодично, на базата на постъпилите от ЦПО предложения,
НАПОО изготвя конкретни искания към Изпълнителя да въвежда подобрения и усъвършенстване в новото
технологично решение. На базата на тези подобрения, към днешна дата ЦПО в страната ползват всички
функционалности на модула и са изразили своята удовлетвореност от въвеждането му при попълване на анкети,
при организиране на работни срещи по региони и други.
Въведената практика принадлежи към сектора на социална, икономическа и екологична устойчивост –
повишаване на доверието на целевите групи към издадените документи, които на базата на задълбочена
проверка са публикувани в Регистъра по чл. 42, т. 11., предотвратяване използването на хартия на всички
документи, необходими за извършване на проверката и изготвянето на експертна оценка, повишаване нивото
на дигиталните и ИКТ умения на всички страни, участници в процеса.
Идеята за въвеждане на новия модул, осигуряващ бърза и надеждна проверка на документите за
професионална квалификация, издавани от ЦПО, е на НАПОО и е в резултат на усилията на целия екип на
Агенцията за непрекъснатото усъвършенстване на ИС, чието изграждане стартира през 2006 г. и до момента
поетапно се разширява и надгражда. При проектирането на модула се обсъди възможността за обвързването
му с регистъра на МОН за издадените документи, в който може да се провери дали обучаваният притежава
документ за необходимото минимално образователно равнище, изисквано за придобиване на съответната
степен на професионална квалификация.
За изграждане, тестване, въвеждане в експлоатация и извършване на подобрения във функционалностите на
новия модул, с който значително се повиши ефективността на дирекция „ПКЛ“ при извършване на експертна
проверка на издадените документи за степен на професионална квалификация, участват всички експерти от
лицензирането, директора на дирекцията, ръководството на НАПОО – председател, заместник-председател,
главен секретар, технически лица от общата администрация – 2 бр. Финансовите ресурси, вложени в
изграждането на модула са в размер на 61 440 лв. Допълнителни материални и информационни ресурси не
са вложени.
Националната агенция за професионално образование и обучение е институция за координация на дейностите
в професионалното ориентиране, образование и обучение. В тази връзка има установени работещи
партньорства с МОН, МТСП, МЗ, НАНЦИД и други. На национално ниво ползваме базата данни от регистрите на
МОН за документите за образователното равнище на обучаваните по Закона за предучилищното и училищното
образование.
Подготвя се изграждане на служебен уебсървис за целите на обмен на данни между Регистъра с издадени
документи на НАПОО и регистъра на издадените удостоверения APOSTILLE, поддържан от НАЦИД.
Модулът за проверка на Свидетелствата за професионална квалификация може да предоставя информация
по служебен електронен път и на други институции, които имат отношение към придобитата професионална
квалификация на гражданите или разходват публични средства за професионално обучение – Министерство
на здравеопазването и Министерство на земеделието, храните и горите. Институциите, които осъществяват
контрол на придобиването на правоспособност по някои професии, като напр. Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор и други могат да получават чрез собствените си системи информация в
реално време за проведените обучения и издадените документи за професионална квалификация, свързани
с издаваните свидетелства за правоспособност.