Възможност за
17 Април 2025
Институтът по публична администрация Ви уведомява, че
Представяме Ви интервю с Алън Гугенбюл, член на Европейския институт по публична администрация и католическият университет в Льовен (Белгия). Преподавател по Успешно водене на преговори в ЕС.
(оригиналната версия на интервюто на английски език може да видите по-долу)
1. Г-н Гугенбул, какво се е променило от времето нафренското председателство на Съвета на ЕС през 2008 година?
Бих посочил, по същество, две широки групи фактори: конституционни и политически. По отношение на конституционния фактор, или Договорите на ЕС, Лисабонският договор, който влезе в сила през 2009 г.и въведе значителни институционални промени в областта на външните отношения, с което френското председателство постигна най-забележителните си резултати. Това бе, по-специално, управлението на Грузинската криза и Евро-средиземноморския диалог. След Лисабон, подобни въпроси и политики попадат под отговорността на двете „постоянни“ нови позиции: председател на Европейския съвет и, главно на върховния представител на Съюза по въпросите на външните работи и ,политиката за сигурност, оглавяващ и Европейската служба за външна дейност (ЕВСД).Ролята на ротационното председателство на Съвета бе съсредоточена към вътрешни законодателни въпроси. По този начин, с Лисабон, европредсетателството значително активизира мисията си да представлява държавите – членки на ЕС в преговорите с Европейския парламент (ЕП).И тези преговори се разшириха, заедно с неофициалните преговори, наречени „триалог“ (тристранни срещи), откакто на Европейския парламент бяха дадени всеобщи, нови, съвместни законодателни прерогативи (изключителни права). В такива области на увеличено правомощие на Европейския парламент по време на френското председателство, компетенциите на институцията биха се ограничили само до изразяване на мнение, без възможност за равнопоставеност при преговори със Съвета, както в днешни дни. Основната промяна от политически характер, която настъпи, е тази, която можем да наречем криза на законността в ЕС. Доверието в ЕС бе повлияно от икономическата и финансова криза, както и от някои популистки и евроскептични тенденции. Като представител на ЕС, ротационното председателство е подложено на по-голямо наблюдение от страна на заинтересованите страни, особено от гражданите; мисията на Председателството прерасна в постигане на по-ясни резултати, от които гражданите пряко да се възползват. Беше учудващо да се види как двете председателства, участващи в решението за отмяна на таксите за роуминг в ЕС, бяха и изключително активни в рекламирането на това постижение.Връзките с обществеността и комуникацията са двете области, в които ротационното председателство се нуждае от сериозни инвестиции в последните години.
2. Мандатът на Европейската комисия изтича и Европейският парламент ще се промени през 2019 г. Ще се отрази ли това на българското председателство?
Честно казано, мисля, че нещата са значително по-сложни, когато председателство се провежда след такива политически събития. Всъщност очаквам добри новини. Изборите за Европейски парламент са доста далеч от българското председателство.Това означава, че няма вероятност настоящите членове на ЕП да станат прекалено латентни или безразлични, за да вземат каквото и да е решение, което би могло да застраши преизбирането им – за онези, които планират да се кандидатират отново – по време на българското председателство. Всъщност точно обратното обратно – членовете на ЕП могат да използват този период, така близък до изборите, за да бъдат забелязани и да изглеждат ангажирани, или добри и „сериозни“ представители, каквито председателят на Европейската комисия (ЕК) наскоро съжали, че не са. Освен това, времето определено ще бъде за политически активизъм за ЕС. Първо, защото Европейската комисия ще се намира на върха на изпълнението на своята стратегията за Председателството – да го ангажира политически. Комисията вече предложи 80 % от законодателната програма, която беше обяввила за мандата на г-н Юнкер; поради това пътят е свободен и енергията може да се съсредоточи към излизане с повече предложения за засилване на европейската интеграция. Второ, процесът на „Брекзит“ следва да продължи да подтиква редица държавичленки наравно да предложат задълбочаване на европейската интеграция, вероятно в следствие на новия френски президент, който наскоро изложи смели предложения в тази насока.
3. Как може България да се възползва от председателството?
България традиционно подкрепя инициативите и проектите на ЕС. Този профил всъщност трябва да бъде използван, за да бъдете амбициозни и да постигнете повече благодарение на капитала на добра воля и положителните предубеждения на другите държавичленки. Амбициозната ангажираност е един от трите критерия за постигане на успешно председателство на ЕС; другите са компетентността и доверието. Налага се и един по-следващ критерии, както казваме в Брюксел – „да подредим къщата си“. Това означава, всички управляващи политически партии в страната да се намират на една и съща страница по отношение на това, къде да печелят точки и да напредват в дневния ред на ЕС – не само в програмата на българското председателство. Говорейки за профили, бих искал да добавя, че един от добродетелите на председателството на ЕС е да се повиши имиджа на Европейския съюз. Всички заинтересовани страни в България ще станат по-информирани за ЕС и за неговите дейности през призмата на Председателството.
4. Какво бихте посъветвали българския екип на Председателството?
Съставът, координираността действащите ценности са от решаващо значение за екипите на Председателството. Този общ съвет може да бъде разделен в пет по-конкретни препоръки или да даде храна за размисъл. Всички те произтичат от предишните успешни председателства.
Първо, екипът трябва да се състои от хора, способни и готови да работят заедно. Това означава, че функциите и мисиите на всички членове на екипа трябва да бъдат идентифицирани и приети от всички. Екипите обикновено се състоят от председател, който ръководи подготвителния орган на Съвета; заместник или съпредседател; националнен делегат, представляващ България; служител на Генералния секретариат на Съвета. Смятам, че екипът включва и (други) тематични съветници/аташета на Постоянното представителство на България и съветниците/аташетата, отговарящи за отношенията с Европейския парламент. Различни начинания за изграждане на екипа са жизнено важни в подготвителната фаза, за да бъдат осигурени бъдещи успехи.
Второ, трябва да бъдат установени общите принципи, които да бъдат спазвани от членовете на всеки екип. Това се отнася, наред с другите неща, до въпроси, свързани с ръководството, кой отговаря за комуникацията с политическите фигури като например със секторния министър, кой говори с пресата, кой се занимава с лобистите, кои посещава семинари и конференции, и други.
Трето, конкретната задача, свързана със въпросите относно София, трябва да бъде поверена на националния делегат, представляващ България по време на Председателството на ЕС. Това включваосновно изготвянето на доклади след всяка преговорна сесия и ръководство – от името на екипа на Председателството – на всички указания, насочени към защита националния интерес на България, които могат да дойдат от столицата. Председателят и съпредседателите не трябва да бъдат излагани или въвличани в опасното начинание открито да представлява или защитава националните интереси по време на Председателството. Това би било в противоречие с целта на Председателството – да се постигнат колкото се може повече споразумения между държавите членки в продължение на шест месеца.
Четвърто, ако има някакъв жизнен национален интерес, който България цели да защити по време на своето председателство, то той би трябвало да бъде обмислен по време на следващото председателство; или да бъде защитаван от другите държави членки. Нека да си припомним два важни критерия за успех – ангажираност и доверие; те биха били застрашени в случай на очевидна национална активност по време на председателството.
И накрая, необходимо е да се общува колкото се може повече с длъжностното лице, отговарящо за дневния ред на всеки конкретен екип на председателството в Европейската комисия. В някои ситуации, този човек трябва да бъде считан за истински член на екипа на председателството, защото неговата цел ще бъде изцяло съобразена с целта на председателството – да бъде постигнато споразумение.
5. Как дългата подготовка запредседателствотосе отплащапо време на самото председателство?
Подготовката служи основно, за да се избeгне нарушаване на изградената системата, в повечето ситуации да се избегне нарушаването на рутинната и ефикасността на дейността на Съвета. Също така помага и за по-добро изграждане на доверие в институциите на ЕС и в делегатите на държавите членки; процес, който е от съществено значение за постигането на резултати през шестмесечния период.Най-лошият кошмар за всяко Председателство е, че по време на мандата може да настъпи неочаквана криза.Подготовката е най-добрата стратегия за справяне с кризи, защото знанията за това как работи ЕС са от първостепенно значение.Тя може да помогне за управлението на политическите и дипломатическите процеси; за задействане на необходимите процедури на ЕС; за ангажиране на наличните финансови и кризисни ресурси за справяне с извънредни ситуации; за общуване със заинтересованите страни; за комуникация с медиите.Беше забелязано например, че много от събитията, които медиите са обозначили като „кризи“ или заплахи за самото съществуване на ЕС, не са довели до нито един от обявените драматични ефекти.
6. Какво беше най-важното, което участниците в обученията трябваше да вземат от тези обучения?
Участниците, които са успели да се възползват максимално от предоставеното обучение, са тези, които умеят да реализират три аспекта на ученето в частност. Първо, те могат да претворят разпоредбите на Договора и процедурните правила в конкретни многостранни преговорни процеси; или основни концепции за водене на преговори, като например изграждане на доверие или постигане на консенсус, в конкретни действия, които да бъдат предприети след като веднъж са поели Председателството. Второ, участниците се представят по-добре, ако успеят да получат и помощ от други членове на екипа на председателството и от представители на Европейската комисия.Един добър председател винаги е съпътстван от процедурни знания, информационно разузнаване и работа в мрежи, осигурени от други. И накрая, успешните участници осъзнават съвсем скоро, че Предесателството е приключение, носещо известна доза напрежение и пристрастяване, на които всъщност можем да се насладим. Силата, която имате и временният интерес на всички около вас – е най-често нещото, което започва да липсва на всички председатели веднага, след като председателството е приключило.
7. Играят ли роля културните различия по време на председателството?
Трябва да използваме множествено число и да говорим за разликите в „културите“. Терминът се отнася до многобройните фактори, които подхранват убежденията и принципите на преговарящите; независимо дали те са свързани с образователна степен, с професионална организация, с личната им история или са базирани на произхода им.Най-забележителните разлики между председателите на председателството се отнасят до комуникацията.Някои делегати ще бъдат по-директни, отколкото дипломатични; по-говорещи от другите; ще се чувстват по-комфортно в неформална среда или по време на други социални събития; ще са по-спокойни в изразяване на емоции или ще наблягат на използването на езика на тялото. Добрата новина е, че групите в Съвета развиват по някакъв начин свои собствени методи на работа и „култура“.Честотата и колегиалността на повечето групи карат членовете им да станат по-близкии да се запознаят с техните индивидуални предпочитания; те се учат да си взаимодействат по начин, който преодолява повечето от тези различия, просто като осъзнаят тяхното съществуване. Финалният критерии за успех, който бих искал да спомена, е така нареченото културно разузнаване или осведоменост; добрият председател трябва да бъде в състояние да „прочете“ правилно намеренията на делегатите и да декодира точно какво казват, като използват добри междукултурни „лещи“. Например, делегат може да използва дълги интервенции заради личностната си характеристика, културното си предпочитание или тактическите си намерения за прекратяване на преговорите.Следователно, от първостепенно значение е да се справяме с междуличностните различия като цяло, които иначе биха могли да неутрализират всички знания и добри намерения и на най-добре подготвения бъдещ председател.Нека да го наречем conditio sine qua non (задължително условие).
-----------------------------------------------------------------------