За трета поредна година Институтът по публична администрация проведе национално проучване на нагласите на служителите в държавната администрация - „Барометър на ангажираността“. Представлява инструмен за оценка на мнението и нагласите на служителите към някои ключови аспекти на работата в администрацията като лидерство, екипност, ангажираност, удовлетвореност, мотивация и други. За извършване на проучването е използван моделът на The Civil Service People Survey – модел за оценка на ангажираността, който вече повече от десетилетие ежегодно се прилага в публичната администрация на Великобритания.
Проучването е проведено в периода 7-30 юни 2021 година от екип на ИПА и в него участваха 6 201 служители от всички видове и нива на администрацията.
Резултатите от проучването тази година показват повишаване на индекса на ангажираност на служителите в държавната администрация в сравнение с 2020 г. от 74 % на 76 %.
По-високи индексите се наблюдават при фактори „Моята работа“, „Моят екип“, „Учене и развитие“, „Възнаграждение“ и „Моят пряк ръководител“.
Фактор |
2019 |
2020 |
2021 |
Промяна |
Лидерство и управление на промяната |
67 |
74 |
74 |
= |
Моята работа |
75 |
79 |
80 |
+1 |
Моят екип |
75 |
79 |
80 |
+1 |
Ресурси и работно натоварване |
76 |
75 |
75 |
= |
Учене и развитие |
60 |
67 |
70 |
+3 |
Възнаграждение |
37 |
45 |
49 |
+4 |
Организационни цели |
90 |
92 |
92 |
= |
Моят пряк ръководител |
74 |
78 |
79 |
+1 |
За втора поредна година към основния въпросник за проучването „Барометър на ангажираността“ беше включена специална секция с твърдения, свързани с нагласите на служителите към дистанционната форма на работа в администрацията. Тази допълнителна секция беше създадена във връзка с извънредните обстоятелства, породени от COVID-19, в които голяма част от служителите в държавната администрация трябваше да работят дистанционно от вкъщи. Анализът и резултатите от тази част на проучването са включени в общия доклад.
Както през миналата, така и през тази година на администрациите беше дадена възможност да заявят изготвяне на отделен доклад с резултати от проучването сред техни служители. Общо 75 централни и териториални администрации заявиха желание да получат такъв доклад, но за съжаление по-голямата част от тях не са покрили изискванията за минимален брой участници, определен в зависимост от щатната численост. Поради това, отделни доклади ще получат само 26 администрации.