Подбор на
16 Октомври 2024
Институтът по публична администрация (ИПА) е координатор на
1. Конвенция за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (известна като Конвенция за Apostille) (Ратифицирана със закон, приет от XXXVIII Народно събрание на 25 май 2000 г. - ДВ, бр. 47 от 2000 г. В сила от 29 април 2001 г.)
2. Декларация по чл. 6, ал. 1 от Конвенцията - Националният център за информация и документация е оправомощен орган за издаване на удостоверение Apostille на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища, от институциите в системата на предучилищното, училищното и професионалното образование и обучение
Целева група
Всички лица (български и чуждестранни граждани), които притежават образователни и удостоверителни документи, издадени от висшите училища, от институциите в системата на предучилищното, училищното и професионалното образование и обучение и от Министерството на образованието и науката и неговите звена, МОН, образователните институции и чуждестранните заинтересовани институции и лица.
Какъв проблем решава практиката
Честотата на административните услуги за издаване на Apostille (около 20 000 годишно) налага предоставянето им като електронни. Използването на иновативни технологични решения, които съответстват на бързо развиващата се електронна среда, в световен мащаб, е от изключителна важност за борба с измамите и злоупотребите с образователни документи. Електронната среда предлага ниво на сигурност, което значително надвишава стандартите в хартиената среда, и намалява цената на услугите за гражданите. Хартиената среда изисква много време и човешки ресурс. Използването на хартия и други консумативи влияят негативно на околната среда. Потребителите влагат много лично време и средства, което затруднява документооборота. Електронната среда улеснява разпространението на публични документи в световен мащаб, намалява риска от загуба на документи чрез тяхното съхраняване и предаване по електронен път.
Какви са основните цели на практиката?
Етапи: Изготвяне на проектно предложение до ОПДУ, Одобрение на проектното предложение, Реализиране на обществена поръчка за избор на изпълнител, Проектиране, Надграждане на вътрешната част на Регистъра на издадените удостоверения Apostille с нови модули и превръщането му в е-Регистър от най-високо н
Описание
Етапи: Изготвяне на проектно предложение до ОПДУ, Одобрение на проектното предложение, Реализиране на обществена поръчка за избор на изпълнител, Проектиране, Надграждане на вътрешната част на Регистъра на издадените удостоверения Apostille с нови модули и превръщането му в е-Регистър от най-високо ниво, Надграждане на публичната част, която е на български и английски езици, на е-Регистъра с възможности за електронно заявяване на 4 бр. е-услуги от 4-то ниво, Осигуряване на свързаност за автоматично теглене на образователни документи документи/дипломи и др./ от регистрите на МОН, Внедряване, Въвеждане в реална експлоатация за ползване от потребителите на 15.06.2020 г.
Сектор на устойчивост
Устойчивостта се характеризира с три основни стълба - екологична, икономическа и социална, които са взаимосвързани и взаимозависими. Промяната в една от тях води до изменения и в останалите. Нашата практика поддържа устойчивото развитие и на трите стълба - от опазването на околната среда, през значителното понижаване на разходите на НАЦИД и разходите за гражданите/цената за услугата е намалена с
На кого принадлежи идеята
Идеята и реализирането на Проекта е собствена, като Регистърът за е-Apostille и начинът на заявяване на електронните услуги са верифицирани за ползване от Постоянното бюро на Хагската конференция по международно частно право и Специалната комисия за практическото функциониране на Конвенцията за Apos
Вложени ресурси
Проектът се осъществи с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз, чрез Европейския социален фонд по приоритетна ос 1 „Административно обслужван
Партньорства
Практиката се прилага самостоятелно.
Целият процес от подаването на заявление за издаване на Апостил през обработката и издаването на Апостила и плащане по ел. път до е-връчване на индивидуалния административен акт на заявителя се извършват в цифрова среда (100% дигитализация).
Заявителят може да подаде заявление от всяка точка на света от персонален компютър, преносимо устройство и смартфон. Не се изисква прилагане към заявлението на никакви хартиени документи. Документите и издадените Apostille за тях са в електронен вид и могат да се пренасят, съхраняват и предоставят на всички заинтересовани страни и лица във всяка една от 118-те държави, ратифицирали Конвенцията за Apostille.
Електронната система включва два компонента: издаване на е-Apostille в електронен формат с цифров сертификат; поддържане на Регистър на издадените Apostilles (е-Register) - цифрова проверка на хартиен и е-Apostille, както и на документа, за който е издаден.
е-Register за проверка и заявяване са достъпи онлайн на https://apostille.bg/ и са реалн
Ефект
1. Практиката е въведена на 15.06.2020 г. и до този момент (4 месеца) електронно заявени и издадени са 1365 бр. е- Apostille.
В хартиена среда - целият процес от заявяване на един Apostille до връчването на резултата на заявителя отнема 3 дни (24 часа.)
В електронна среда - целият процес от заявяване на един Апостил до връчването на резултата на заявителя отнема 20 минути.
В проценти - 120% подобрение.
Преди внедряването - за обслужването на целия процес на заявяване и издаване на 100 бр. заявления и Apostille в хартиена среда, служителите, които са упълномощени да извършват услугите са 5.
След внедряването - за обслужването на целия процес на заявяване и издаване на 100 бр. заявления и е-Apostille в електронна среда е необходим само 1 служител (80% по-ефективно).
Следва да се има предвид обичайния хартиен поток, който преобладава, поради причината, посочена в т. Й.
3. За извършването на услугата в хартиена среда се изразходват средства за хартия, 2 вида принтери, бързи скенери,