Обучение на лица с интелектуални затруднения за придобиване на знания и умения за опазване на околната страна, за популяризиране на послания и възможности за овластяването им като застъпници на екологичната кауза

Alt
Наименование на администрацията: 
Сдружение за подкрепа на лица с умствени затруднения - Дневен център за пълнолетни и с увреждания „Ривиера”-държавно – делегирана дейност
Категория на практиката: 
Година на кандидатстване: 
2024
Активна
Период на провеждане от: 
17 Януари 2025
Период на провеждане до: 
01 Януари 2033
Резюме

Прилагането на тази практика се налага от стигмата за възможностите на ЛИЗ и потребността от търсене на решения на проблемите с изключването на младите хора с увреждания от почти всички сфери на обществения живот, което неизбежно води до тяхната изолация, липсата на толерантност, неразбиране и неприемане на различията. Липсата на възможности да усвояват полезни умения и участие в смислени дейности в свободното си време лишават младите хора с интелектуални затруднения от ценен житейски опит и допълнително ги поставят в неравностойно положение спрямо техните връстници от общата популация. Тенденцията хората с увреждания в нашето общество да бъдат възприемани като по-малоценни не се е променила особено през последните години, и в резултат, тези хора по-малко вероятно биват приемани и получават възможности да изпълняват значими социални роли в своите общности. Преобладаващото мнение, че хората с увреждания са по-скоро безпомощни, следва от действителния факт на наличието на техните функционални ограничения, но в резултат води до предразсъдъците, че те не могат да бъдат с нищо полезни и следва да бъдат изключвани от общата популация. Тази тенденция става популярна в практиката като разглеждане на уврежданията от позицията на функционалните ограничения, която поддържа мнението за хората с увреждания като „проблем” и нуждаещи се от „лечение или грижа”.  За да могат да учат и да натрупват ценен житейски опит, младите хора с увреждания се нуждаят от специално планирано и предоставено обучение, в което най ефективни са формите на неформалното обучение. Особено необходими са информацията и тренингите, които формират у младите хора с интелектуални затруднения умения за критично и креативно мислене, толерантност и разбиране на причинно-следствени връзки в заобикалящия ги свят, развиват въображението и повишават ентусиазма им активно да се включват в дейности, полезни за местата, на които живеят. Ученето излиза извън обучителните зали, намаляват вредите, следствие от отдалечаването от природата, стимулира се природоопазващия начин на живот. Когато максимален брой хора и различни групи в обществото биват ангажирани с опазването на околната среда чрез мерките за екологично образование, общностите укрепват, предприемат се разумни действия за подобряване на околната среда, а гражданите се чувстват овластени да допринасят.

Снимките са предоставени от Дневен център "Ривиера".
Снимките са предоставени от Дневен център "Ривиера".
Снимките са предоставени от Дневен център "Ривиера".
Снимките са предоставени от Дневен център "Ривиера".
Лице/а за контакт
Мария Чанкова
Директор на ДЦПЛУ”Ривиера”
Станка Момчева
Ръководител на екип ДЦПЛУ
Адрес на институцията: 
9005 Варна, ж.к.Чайка, бл.67,вх.Б
чИПА