Трето място 2.5 Технологични решения за ефективно управление на одитната дейност в Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“

Alt
Наименование на администрацията: 
Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“
Неaктивна
Период на провеждане от: 
01 Октомври 2016
Период на провеждане до: 
02 Септември 2021

Основните функции на Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските
земеделски фондове“ (ИА СОСЕЗФ) се осъществяват чрез специализираната администрация, която изпълнява
следните основни задачи:
1. Осъществяване функции на Сертифициращ орган по Европейския фонд за гарантиране на земеделието
(ЕФГЗ) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), включващи проверка за
изпълнение на критериите за акредитация:
• установяване доколко процедурите на Разплащателната агенция дават разумни гаранции, че разходите,
начислени по сметките на ЕФГЗ и ЕЗФРСР, са извършени при спазване на правото на Европейския съюз и
че препоръките за подобряване са формулирани и приложени;
• съответствието на годишните счетоводни отчети, посочени в чл. 29 от Регламент за изпълнение (ЕС)№
908/2014 на Комисията от 6.08.2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС)
№1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на разплащателните агенции и други
органи, финансово управление, уравняването на сметките, правилата за проверките, обезпеченията и
прозрачността (OB, L 255, 28.08.2014 г.), наричан по-нататък „Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014“, с
водените от Разплащателната агенция счетоводни книги и документи;
• верността, изчерпателността и точността на отчетите за разходи и интервенционни операции, и отразяват
операциите, финансирани за сметка на ЕФГЗ и ЕЗФРСР;
• защитата на финансовите интереси на Европейския съюз по отношение на направени авансови плащания,
получени гаранции, интервенционни резерви, както и сумите за получаване.
2. Изпълнение функциите на одитен орган по ЕФМДР, включващи удостоверяване на:
• адекватността и ефективността на системите за управление и контрол на одитираните организации;
• точността, верността и пълнотата на годишните сметки и представените на Европейската комисия
финансови отчети и декларации на одитираните организации;
Трето място
Технологични решения за ефективно управление на одитната дейност
в Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от
европейските земеделски фондове“

• наличието и коректността на националния съфинансиращ елемент;
• съответствие на операциите с критериите на Програмата за морско дело и рибарство 2014 – 2020 г.
(ПМДР), съфинансирана от ЕФМДР, националното законодателство и сключения договор;
• съответствието на плащанията на бенефициентите с националното законодателство, както и с действащото
законодателство на Европейския съюз от момента на неговото прилагане в Република България.
3. Изготвяне и представяне на Европейската комисия на становища, изготвени съгласно международните
одиторски стандарти, както и на доклади с констатации за одитирания период.
4. Изготвяне на допълнителни доклади след искане и указания на Европейската комисия, съответно на
Компетентния орган.
Стратегическите документи, спрямо които е подготвена практиката са:
• Стратегия за развитие на държавната администрация 2014 – 2020
• Стратегия за развитие на електронното управление в Република България 2014 – 2020
• стратегическия и оперативните планове на ИА СОСЕЗФ
• Одитна стратегия на Агенцията.
Практиката се прилага от специализираната администрация на Агенцията, като крайните ползватели на
одитните доклади са Европейската комисия, Управляващите органи на Програмата за развитие на селските
райони (ПРСР) 2014 – 2020 г. и ПМДР 2014 – 2020 г. и Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция.
В процеса на работа е установена нужда от намиране на подходящи технологични решения, в т. ч. и
специализирани одитни софтуерни продукти и хардуер, които да оптимизират процеса на изпълнение на
основните функции на одиторите от двете дирекции, като се гарантира високо качество на одитната дейност
в съответствие с международните одиторски стандарти. Преди внедряването на технологичните решения и
техническите средства, както и на специализирания одитен софтуер, процесите по извършването на проверки
на място и анализа на информацията отнемаха изключително много време на одиторите, което затрудняваше
спазването на нормативно установените срокове за извършване на одитите и изготвянето на одитните доклади.
Практиката се реализира на два етапа:
1. Първият етап е проучвателен и включва в идентификация на нуждите на посочените дирекции от

специализираната администрация, проучване и анализ на добри практики и опит на Сертифициращи и
Одитни органи в страната и други държави от ЕС, и избор на подходящи технологични решения за Агенцията.
2. Вторият включва провеждане на процедури по Закона за обществените поръчки за избор на изпълнител,
сключване на договори, доставка на съответните технически средства и специализирани одитни софтуери,
внедряването им в практиката и обучение на служителите за работа с тях.
През първия етап бяха анализирани множество добри практики, като бяха избрани няколко релевантни за
работата на двете дирекции технологични решения, в т. ч. и специализирани одитни софтуерни продукти. Това
са:
1. Използване на дронове при извършване на теренни проверки на място на труднодостъпни и големи площи
за измерване, като иновативен подход и високо технологично решение при извършване на дейността.
2. Използване на GPS устройства при извършване на теренни проверки на място за идентифициране на
проверяваните парцели и измерване на площите.
3. Използване на специализирани геопространствени софтуери за обработка на карти и географски
изображения QGIS и Sentinel, които улесняват идентифицирането на парцели, тяхната визуализация,
измерване и пространствен анализ на данните.
4. Внедряване на специализирани одитни софтуери – Pentana и Arbutus.
От гледна точка на устойчивостта практиката има икономическа насоченост, като с внедряването й се пестят
много ресурси, в т. ч. финансови средства и време за работа на одиторите.
Идеята е на ИА СОСЕЗФ и е формирана в процеса на работа с цел оптимизация на одитната дейност и постигане
на по-високо качество и ефективност. При въвеждане на практиката в дейността на Агенцията са вложени
финансови ресурси, необходими за закупуването и поддръжката на съответните технически средства и
специализираните одитни софтуери. Вложени са също така информационни ресурси и човешки ресурси за
обучение на всички служители.
Посредством въвеждането на тези технологични решения значително се намалява времето за извършване на
одитните дейности, оптимизират се процесите на работа и се постига по- високо качество на одитната дейност.

Прилагането на практиката позволява да се изпълняват целите, заложени в Стратегическия и оперативните
планове на ИА СОСЕЗФ и Одитната стратегия на Агенцията:
1. Развиване на дейността на ИА СОСЕЗФ като независим, обективен и ефективен инструмент за осъществяване
функциите на Сертифициращ орган за извършване на сертификационен одит по Европейските земеделски
фондове и Одитен орган по ЕФМДР.
2. Постигане на високо качество на одитната дейност в съответствие с международните одиторски
стандарти, в т.ч. качествено и в срок изпълнение на одитните ангажименти.
3. Финансово и материално-техническо осигуряване дейността на ИА СОСЕЗФ и провеждане на ефективна
политика за укрепване на административния капацитет за изпълнение на конкретните одитни ангажименти
и повишаване на професионална квалификация, знания и умения на служителите.
4. Прилагане на съвременните информационни технологии при осъществяване на одитната дейност
съгласно Стратегията за развитие на електронното управление в Република България 2014 – 2020 г.
Практиката се прилага самостоятелно, като в процеса на работа се подобрява непрекъснато в резултат
на анализ на постигнатите резултати и придобития опит. Моделът може да се ползва и от организации,
извършващи одитна и контролна дейност, както в публичния, така и в частния сектор, съобразно техните
специфични нужди.
Агенцията има необходимия административен капацитет и ресурси за устойчиво прилагане и развитие на
практиката.

Лице/а за контакт
Катя Спасова
главен експерт