
Институтът по психология предлага тридневни интерактивни обучения, в рамките на ежегодно обновяван Каталог за професионално обучение на служителите на МВР на следните теми:
- Лидерски стил и мотивация
- Работа в екип и разрешаване на проблеми
- Ефективност, организиране и планиране на работните процеси
- Личностно развитие и професионален път. Предизвикателството да правиш избори.
- Психологични аспекти на управлението при разследването на криминални престъпления и овладяването на кризи
- Психологични аспекти в превенцията на професионалното прегаряне. Тренинг за развиване на ефективни копинг-стратегии.
- Работа с деца – жертви или в риск от насилие
- Емоционална интелигентност
- Управление на гнева и агресивните прояви
- Управление на конфликтите
- Елементи на междуличностната комуникация
- Превенция на радикализацията в ромски общности
- Психологични феномени в реакцията към кризи от голям мащаб (природни бедствия, аварии, катаклизми и пр.)
От януари до май 2021 г. обученията по Каталога се провеждаха онлайн. Използвани са платформи MS Teams и Cisco Webex. Проведените обучения от началото на годината са 30, броят обучени служители - 248.
Обученията на Института по психология са интерактивни – тоест основаващи се на взаимодействието между хората, които са пълноправни участници в обучителния процес и техният опит служи за основен източник на знание. Водещият на обучението подбужда към самостоятелно търсене на решение чрез включване в ролеви игри, работа по казуси и дискусии. Разчита се на участието на обучаемите, на активиране на висока енергия т.ч.и в тялото.
При провеждането на онлайн обучение съществува голяма дистанция между водещия и групата, както и вътре в групата между участниците. Тази дистанция е породена от ограничението на техническите средства. Въпреки развитието на технологиите и Интернет, трудно може да се компенсира живият контакт лице в лице. Над 55% от информацията в процеса на комуникация се предава чрез езика на тялото и дистанционното обучение се оказва фрустриращо, поради усещане за недостиг на пълноценна комуникация, ако не са включени камерите на всички участници, например.
Използваме няколко способа, които помагат за подобряване ефективността на дигитално обучение:
- Водещите са с включена камера по време на цялото обучение. Разяснява се подробно в началото на обучението, че за да се изградят взаимоотношения и да се създаде доверителна среда е от голямо значение всички участници да бъдат с включени камери, стига платформата и Интернет връзката да го позволява. Изключената камера повишава усещането за дистанция и анонимност и влошава усещането за общност и група.
- Осигуряване на възможност за даване и получаване на обратна връзка. Съвременните платформи за онлайн обучение дават различни възможности за комуникация. Обикновено, освен аудио-визуалният способ, има възможност за споделени бележки, общ чат, личен чат и емотикони (например анимирана вдигната ръка, когато участник иска да се изкаже, без да прекъсва останалите). Обратната връзка е от голямо значение за провеждането на едно интерактивно обучение. По тази причина участниците трябва да бъдат насърчавани да участват активно.
В общия чат може всеки да пише въпроси или да отговаря на въпросите на водещия. Може да се започне с въпрос „Как е настроението?“ и всеки да напише отговор със знак + или -, както ис цифра от 1 до 10. Това дава възможност на водещия бързо да се ориентира в обстановката, а на участниците усещане за общност. Когато има писмено зададен въпрос или коментар от някого, водещият може спокойно да отговори след като е приключил с предходното си изказване. Писменият начин на изразяване дава възможност на по-стеснителните участници в групата да се включват в темата, а също и на по-активните да се почувстват зачетени за своето търпение, че не са прекъснали водещия или друг човек, говорещ в този момент.
- Опазване на границите. Груповите правила и времевите рамки могат да бъдат отбелязвани в отделен слайд или в общия чат. Когато водещият даде почивка от 10:00 до 10:30, може да напише това, за да го виждат всички. Това помага както на по-разсеяните участници, така и на тези, които да имали проблем с връзката и не са разбрали за почивката и нейното времетраене.