Институтът по публична администрация проведе четвъртото ежегодно национално проучване за нагласите на служителите в държавната администрация. Нареченият „Барометър на ангажираността“, анкетен инструмент оценява мнението и нагласите на служителите към ключовите аспекти на работата в администрацията, вкл.: лидерство, екипност, ангажираност, удовлетвореност, мотивация и други. За целите на проучването е използван затвърдилият се през последното десетилетие във Великобритания модел „The Civil Service People Survey“.
Проучването е проведено от екип на Института по публична администрация в периода 13-27 юни, 2022 г., а участие взеха 8610 служители - с 38.8% повече от предходната 2021 г.
Резултатите от тазгодишната анкета отчитат намаление в индекса на ангажираност на служителите в държавната администрация – 73% спрямо 76% през 2021 г. По отделните индикатори се наблюдава предимно ниско понижение, изравняващо се с резултатите от 2020 г. Сериозно намаление се отличава единствено в контекст на възнагражденията. С оглед на растящата инфлация, удовлетвореността от иначе повишилите се през 2020 и 2021 г., се е върнала на нивото от 2019 г – с 11 пункта надолу.
За поредна година най-силната страна на българската администрация остава факторът „Лидерство и управление на промяната“, където – независимо от глобалния натиск на външни влияния през изминалите четири години, довел до общия спад на нивото на ангажираност, стойността остава консистентна. Индексът за лидерство, начисляващ 73, е с петнадесет единици по-висок спрямо онзи за британската администрация (58).
Този фактор, наред с „Моята работа“ и „Моят екип“ формират трите най-важни аспекта по определяне ангажираността на служителите в дадена организация. Индексът „Моята работа“ се нарежда с 3 пункта под този в британската администрация (79), а „Моят екип“ – с 5. (84) Българската администрация все още има поле за развитие по отношение на екипната работа и управлението на конфликти.
За трета поредна година в Барометъра фигурира секция за нагласите към дистанционната форма на работа в държавната администрация, първоначално въведена заради пандемията COVID 19 и затвърдила се с оглед на динамичните промени в работната среда, касаещи проблематиката по работата от вкъщи.
Към най-актуалната версия на анкетата е прибавена и една нова секция, следяща за благополучието на служителите във все по-натовареното съвременно ежедневие. Въвеждането на инструменти за периодична оценка и своевременно идентифициране на източниците на стрес на работното място, както и активното търсене на възможности за подобряване на баланса между работа и личен живот на служителите, следва да се утвърдят сред приоритетите за развитието на човешките ресурси в администрациите.
Индекси на факторите, обуславящи ангажираността по години
Фактор |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Лидерство и управление на промяната |
67 |
74 |
74 |
73 |
Моята работа |
75 |
79 |
80 |
76 |
Моят екип |
75 |
79 |
80 |
79 |
Ресурси и работно натоварване |
76 |
75 |
75 |
72 |
Учене и развитие |
60 |
67 |
70 |
67 |
Възнаграждение |
37 |
45 |
49 |
38 |
Организационни цели |
90 |
92 |
92 |
92 |
Моят пряк ръководител |
74 |
78 |
79 |
78 |
Резултатите от проучването бяха обявени на специално събитие в края на месец септември, в София. В събитието се включиха близо 60 участника – ръководители на институции, представители на звена по „Управление на човешките ресурси“, университетски преподаватели, лектори на ИПА и др.