Първо място 1.1 Работни срещи за ефективно подобряване на качеството на предоставяните социални услуги с цел постигане на комплексен подход при работата на специалистите в социалните услуги на територията на община Кюстендил

Alt
Наименование на администрацията: 
Община Кюстендил, дирекция „Здравеопазване, социални дейности и жилищна политика“
Категория на практиката: 
Неaктивна
Период на провеждане от: 
03 March 2016
Период на провеждане до: 
02 September 2021

Практиката се осъществява от дирекция „Здравеопазване, социални дейности и жилищна политика“ (ЗСДЖП)
в община Кюстендил и всички 26 социални услуги, предоставяни на територията на общината, финансирани от
държавата, от община Кюстендил, НПО и по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОП РЧР).
През 2007 г. на територията на община Кюстендил са предоставяни 7 социални услуги с 635 потребители. Към
момента се доставят 26 социални услуги на 2 013 потребители.
Дейностите за подобряване на качеството на предоставяните социални услуги се изразяват в организирането
и провеждането на:
• ЕЖЕМЕСЕЧНИ работни срещи – „Директорски съвет“ на ресорния заместник-кмет с представители на
дирекция „ЗСДЖП“ и ръководители на социални услуги;
• ГОДИШНИ работни срещи (3 дневни) на ресорния заместник-кмет с представители на дирекция
„ЗСДЖП“ и ръководителите на всички социални услуги.
На организираните в община Кюстендил ежемесечни срещи, ръководителите на социалните услуги отчитат
постигнатите резултати и споделят трудности при ежедневната си работа. Практиката показа, че в процеса на
развитие на случаите, в зависимост от профила на услугата (за деца или възрастни), се работи с едно и също
семейство. В резултат от споделянето на опита се прилага комплексен подход за предоставяне на качествена
социална подкрепа за социално включване на хората в неравностойно положение.
През 2018 г. и началото на 2019 г. са проведени две годишни срещи, на които на присъстващите се предостави
специализирана и методическа подкрепа за по-високо качество и професионално развитие.
Първоначалните срещи са организирани с оглед ръководителите да се запознаят с профила на новоразкритите
услуги.
Практиката стартира със срещи, на които ръководителите отчитаха единствено постигнати резултати. В
последствие започна прилагането на комплексния подход за разрешаване на случаи и казуси от ежедневната
работа. На срещите участниците споделят за проблематика, ситуации или за възникнали въпроси по време на
своята професионална практика. В резултат се разви способността за съвместна работа между отделните екипи
1.1
10
на социалните услуги. Включването в годишните срещи на повече представители допринесе за повишаване на
умения и качеството на работа за предоставяне на съвременни качествени социални услуги, като идеята за
организирането им е на г-жа Радмила Рангелова.
Всички участници в срещите изпитват и получават взаимна подкрепа, учат се един от друг, споделят, решават
трудности и опознават нови подходи за решаване на професионални проблеми.
Годишните срещи се провеждат по предварително изготвена програма за участниците като финансово всяка
услуга/институция заплаща разходите по провождането за своите участници. На тях участват представители
на НПО, управляващи социални услуги, с които община Кюстендил има сключени договори.
Практиката е насочена към прилагането на комплексен подход при работата с потребители на различни
социални услуги, повишаване на знанията и уменията на служителите, предоставящи социални услуги
на хората в неравностойно положение. Практиката се наложи от незадоволителната екипна работа между
социалните услуги на територията на общината и неприлагането на комплексен подход за разрешаване на
случаите.
С участието в срещите община Кюстендил осъществява мониторинг и контрол върху предоставяните услуги.
Създадената практика принадлежи към социалния сектор за реализиране на устойчиви контакти за обмяна
на опит и сътрудничество.
За провеждането на ежемесечните срещи се налага присъствие на представителите, ангажирани с
предоставянето на услуги и осъществяването на мониторинга и контрола по предоставянето им.
Въвеждането на практиката изисква минимален финансов ресурс, свързан единствено с провеждането на
Годишните срещи на социалните услуги, което я прави изключително рентабилна и лесно приложима.
Практиката се доказа през годините и може да бъде заимствана от други администрации, като община
Кюстендил разполага с експерти, които да подпомогнат, желаещите за нейното прилагане.

Лице/а за контакт
Радмила Рангелова
заместниккмет „Социални услуги, програми и проекти“