Използването на „Контролни карти за вътрешни проверки в Дирекция „Бюро по труда“ – Ихтиман“ (ДБТ –
Ихтиман) е практика, която значително подобри качеството на работа, спомогна за доразвиване на знанията и
уменията на служителите, предпазва от евентуални пропуски в прилагането на отделните процеси и процедури,
които се извършват от служителите в отдел „Посреднически услуги“ на ДБТ – Ихтиман.
Практиката е разработена на основание на следните нормативни документи:
• Устройствен правилник на Агенцията по заетостта
• Закон за насърчаване на заетостта
• Правилник за прилагане на закона за насърчаване на заетостта
• Вътрешни правила за работа на ДБТ
• Технология на работа в ДБТ
• Методика на контролната дейност в системата на АЗ.
Практиката е насочена и е в помощ на служителите в Дирекция „Бюро по труда“. Подобрява се пълнотата на
въведените данни в информационната система на Агенция по заетостта, което от своя страна, се отразява на
качеството на обслужване на клиентите.
Преди внедряването на практиката „Контролни карти за вътрешни проверки в Дирекция „Бюро по труда“
– Ихтиман“ се забелязваха пропуски и несъответствия в работата на служителите в отдел „Посреднически
услуги“ при проверки, осъществени от началникът отдел, директор на дирекция и съответно при упражнен
контрол от страна на дирекция „Регионална служба по заетостта“ и Агенция по заетостта.
Търсейки начин за подобряване на работата и недопускането на несъответствия, директорът и началник отдел
„Посреднически услуги“ в ДБТ – Ихтиман, стигнаха до извода, че би било добре да се направят вътрешни
контролни карти за проверки, които да онагледяват точно всяка една „стъпка“ от процедура или процес,
извършвани в отдел „Посреднически услуги“.
В картите ясно са формулирани основните насоки за работа; изискванията, на които отговаря всеки процес
или процедура като по този начин, ако съществува несъответствие или пропуск от страна на служител, се
забелязва веднага.
Първоначално контролните карти се използваха за проверка само от началник отдела и от директора, но от
началото на 2019 г. се въведе практиката вътрешната ежемесечна проверка на входираната информация
в информационната система да се извършва от експертите в отдел „Посреднически услуги“ на ротационен
принцип.
Така тази промяна се оказа много по-удачна и по-ефективна поради личната ангажираност на всеки един
експерт от отдела. Този подход се оказа с положително въздействие, както върху доразвиване на собствени
знания за отделните процеси, така и в знанията на колегите, особено за новопостъпилите.
Идеята е на директора и на началника отдел „Посреднически услуги“ в Дирекция „Бюро по труда“ – Ихтиман,
като е усъвършенствана във времето според промените и нуждите – от началото на прилагането ú до сега.
В практиката е вложен човешки ресурс при оформянето, доразвиването и усъвършенстването ú.
Материален ресурс е използван само за разпечатване на контролните карти.
Поставените цели са постигнати изцяло – констатира се значително подобрение на качеството на работа в
отдела, входираните данни са по-пълни и по-коректни, повиши се знанието и умението за работа на всеки
един от служителите в отдела и не на последно място се стимулира екипната работа в организацията.
След проверка на ДРСЗ София в ДБТ – Ихтиман през юли 2019 г., в представен доклад за извършените
комплексни проверки от ДРСЗ в страната, нашата нова практика „Контролни карти за вътрешни проверки...“
е изведена като положителна и иновативна. Предложена е за въвеждане в дирекциите „Бюро по труда“ в
страната на Национално съвещание (18 – 20.09.2019 г.) на Агенция по заетостта.
Прилагането на практиката във всички останали дирекции „Бюро по труда“ вече е факт. Практиката може да се
прилага във всяка друга администрация, като се трансформира съгласно нормативната ú база и изискванията
за работа в конкретната администрация. Предполага участието на почти всички служители при изпълнение
на поставените задачи – подобрява се работата в екип, ангажираността на служителите за подобряване
качеството и пълнотата на въведените данни в информационната система и цялостно доразвиване знанията и
уменията на служителите.
Практиката показва значимостта на вътрешната проверка, което от своя страна, се отразява на качеството на
обслужване на гражданите.