Дирекция „Комуникационни и информационни системи“ (КИС) изпълнява всички задачи, свързани с
изграждане, поддържане, експлоатация и развитие на комуникационните и информационни системи на МВР
за общо ползване, взаимодейства със структурите на ведомството, органите на държавна власт, съдебната
система, аналогични структури на други държави и осигурява възможността за изпълнение на основните
цели на министерството, (включително и техническото присъединяване към ШИС, пълна комуникационна и
информационна осигуреност за повишаване нивото на сигурност по външните граници на Европейския съюз,
повишаване на ефективността и възможностите за взаимодействие на реагиращите структури на МВР и
други). Функциите на дирекция „КИС“ са посочени в чл. 87 от Правилника за устройството и дейността на МВР.
Стратегическите документи, спрямо които е подготвена практиката са:
• Закон за Министерство на вътрешните работи
• Закон за защита при бедствия
• Програма за управление на правителството на Република България за периода 2017 – 2021 г. (мерки
176, 197, 198, 218 и 219)
• споразумения и процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и документи,
регламентиращи критичната инфраструктура на държавата.
Интегрираната автоматизирана система за сигурност (ИАСС) е насочена към структурите с компетенции при
оперативни дейности и опазване на обществения ред, пътна безопасност, предотвратяване и овладяване на
кризи от различен характер.
Преди внедряването и интегрирането на системите в МВР липсваше единна платформа, която да обединява
различни източници на информация и тяхното геопространствено визуализиране върху географска среда.
Предхождащите системи за видеонаблюдение се оперираха от различни държавни и общински структури без
интеграция между тях. Липсата на централизирана локация(и), в които да се събира и наблюдава цялата видео
информация е сериозна предпоставка за некоординирани действия и пропуски от гледна точка на сигурността.
Системите за видеонаблюдение не разполагаха с аналитични функционалности. Автоматичното разпознаване
на номера на пътните превозни средства бе ограничено като на места бе лимитирано и времето за съхранение
на видеоматериал. Не съществуваше възможност събраната информация да бъде проверявана в наличните
регистри на МВР. Също така нямаше възможност за превантивни и изпреварващи известявания за заплахи,
базирани на специални анализи. Преодоляването на посочените недостатъци на системите чрез въвеждане
и използване на последните високотехнологични решения за нуждите на държавното управление са сред
причините за реализиране на интеграцията на системите.
Етапи на реализация и внедряване на добрата практика:
1. Интегриране на системите за видеонаблюдение на Столична община и Столична дирекция на вътрешните
работи – за повишаване сигурността по време на Българското председателството на Съвета на ЕС.
2. Изграждане на централна компонента за обработка на видеопотоци.
3. Приложно и инфраструктурно обезпечаване на отделните възли.
4. Изграждане на системи за видеонаблюдение по граничните пунктове на Република България.
5. Осигуряване на интелигентни модули за видео анализ и алармиране във време, близко до реалното.
6. Интеграция на системата за видеонаблюдение и географската информационна система.
7. Интеграция на системата с автоматизирани информационни системи извън МВР.
8. Възможност за обработка на информация, подавана от изградените системи за видеонаблюдение в
общини, кметства и други структури в България.
9. Визуализиране на информацията за различни обекти от критична инфраструктура, планове за реакция и
много друга съпътстваща информация, позволяваща последващ анализ.
Интегрирането на системите за сигурност е предназначено да подпомага органите за управление при
предотвратяване и/или овладяване на кризи от различен характер, което от своя страна, има комплексно
отражение – социална, икономическа и екологична устойчивост. Практиката е насочена, както към опазване
на държавните граници, така и към опазване на обществения ред и сигурността на гражданите на Република
България.
Концепцията за изграждане на Единна интегрирана платформа за сигурност е собствена на дирекция
„Комуникационни и информационни системи“ – МВР и е разработена от служители на дирекцията след като
за взети под внимание нарастващите нужди за подобряване на реакцията на оперативните структури при
усложнени и критични ситуации, съобразно с добрите практики и тенденции на развитие в ИКТ сектора.
Дирекция „Комуникационни и информационни системи“ – МВР поетапно внедрява в структури на
министерството, с компетентности по противодействие на престъпността, Географска информационна
система „Управление при кризи“. Същата е предназначена да подпомага ръководния състав при вземане
на управленски решения, свързани с предотвратяване/овладяване на кризи от различен характер.
Функционирането на ГИС „Управление при кризи“ се основава на използването на гео база данни, обединяваща
географска и негеографска информация, която обхваща общи географски данни, специализирани данни за
управление при кризи, цифрови модели на населените места и други. Към настоящия момент в системата са
интегрирани мобилните единици с монтирани GPS, камерите за видеонаблюдение на територията на София,
както и други източници на видеосигнал на територията на страната, което позволява в реално време да
се визуализира върху географска среда местоположението на мобилните средства, както и получаване на
видеосигнал. Също така в ГИС поетапно се въвежда информация за обекти от критичната инфраструктура на
територията на страната, като например транспорт, образование, храмовете на вероизповеданията, данни за
пътната инфраструктура, здравеопазване, водни площи, организационни формирования и зони на отговорност,
областни и общински центрове, включително и техните планове за управление при кризи, бедствия и аварии,
както и друга информация.
Към ГИС е изградена и мобилна версия, която позволява въвеждане на информация от екипите на терен,
независимо в коя точка на земното кълбо се намират, с възможност за прикачване и споделяне на видео и
снимков материал.
На база получената информация от различните източници, системата позволява формиране на специализирани
Dashboard (модули), за наблюдение и анализ в реално време на постъпилата информация, предназначена за
ръководния състав.
Изграждането на единна платформа в лицето на ИАСС допринася за:
• подобряване на координацията между различните институции по отношение на сигурността;
• повишаване на готовността за реакция при възникване на събитие с висока степен на обществена
опасност;
• намаляване и ограничаване на възможността за възникване на терористични атаки;
• подобрено взаимодействие между структурите на МВР, ГДБОП, ГДНП, ГДГП Столична община и други при
превенция на потенциални престъпления;
• изграждане на централизирана компонента, която да позволи централизиране на информацията,
възможност за допълнителни аналитични възможности, както и по-ефективно и ефикасно управление
на наличните ресурси и други.
За осъществяването на проектите и обособяването на интегрираната система дейно участие в същите са взели
почти всички структури на дирекция „КИС“ – МВР.
Практиката се прилага в рамките на Министерството на вътрешните работи и съвместните дейности
със Столична община. Където на територията на страната са осъществени интеграции със системите за
видеонаблюдение на общините системата може да се използва съвместно, което е още едно предимство.
Практиката е пряко приложима в правоохранителните институции, в администрации с възложени задачи по
предотвратяване и/или овладяване на кризи от различен характер, общини и други.
Към настоящия момент се внедрява в Държавна агенция по безопасност на движението с функционалността за
пътно транспортни произшествия на територията на страната, като дава възможност за извършване на анализ
по място на ПТП, ден, час, причина за ПТП, което на даден етап ще доведе до предприемане на адекватни
решения за местата с концентрация на ПТП, с цел опазване живото и здравето на хората. В концептуален вид,
по отношение на сигурността, практиката е приложима в цялата публична администрация.