Alt
Наименование на администрацията: 
Национален инспекторат по образованието (НИО), дирекция „Инспектиране“
Категория на практиката: 
Година на кандидатстване: 
2024
Активна
Период на провеждане от: 
15 December 2023
Резюме

НИО прилага безвъзмeзден инструмент-TESSIE, с който се проследява изпълнението на политиката за приобщаващото образование и стимулиране на социалното включване. Това е електронна платформа, в която се агрегират и визуализират резултатите от въпросници за ученици, родители и училищен екип. Въпросите са в три модула: Лидерство и повишаване на качеството; Приобщаващ училищен климат; Работа в приобщаваща класна стая. Инструментът може да се използва от училищата за самооценка на училищни практики за прилагане на приобщаващото образование и от инспекторите за външна оценка на тази дейност.

Самооценката на детските градини/училищата все още не е нормативно определена (не е издадена Наредба за управление на качеството в институциите) и тя не се провежда. Не е изградена култура за провеждане на самооценяването, стремеж и опит за обективна самооценка и ползите от самооценката за саморегулиране и подобряване на резултатите на институциите. Не се познава и прилага в достатъчна степен наличният инструмент SELFIE, с който училищата могат да се самооценяват при изпълнението на политиката за формиране на дигитални компетентности. При прилагането на приобщаващото образование усилията са насочени предимно към деца/ученици със специални образователни потребности, без родителска грижа, жертва на злоупотреба, насилие, застрашени от отпадане от системата на образование или чийто достъп до образование е в повишен риск, поради ниското образователно ниво на родителите/настойниците им и свързаните с това неблагоприятна позиция на пазара на труда и риск от социално изключване. По-рядко се наблюдават целенасочени училищни политики за подкрепа на всички деца/ученици и развитие на талантите им. Не е добре развито взаимодействието с партньори.

С използването на инструмента TESSIE се цели: повишаване на информираността относно процеса на самооценка на дейностите за приобщаващото образование, идентифициране на потребностите от обучение на училищния екип за придобиване на умения за правилно интерпретиране на данните от въпросниците и предприемане на подходящи мерки за подобрение; придобиване на умения за самооценка и на други училищни политики и/или цялостната дейност за повишаване на качеството и устойчивото развитие на училището.

Лице/а за контакт
Малина Едрева
главен инспектор
Стела Мицова
директор на дирекция „Инспектиране“
Адрес на институцията: 
София п.к.1797, бул.“Г. М. Димитров“ № 52Б, ет.7, офис 2
чИПА