Комисията за финансов надзор (КФН) реализира проект „Изграждане на Единна информационна система (ЕИС) за нуждите на Комисията за финансов надзор“, осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд, по Договор за безвъзмездна финансова помощ № BG05SFOP001-1.011-0001-C01 /23.07.2020 г. От 1 януари 2024 г. КФН изцяло премина към електронно администриране при подаване на заявления, уведомления, периодична информация, както и други документи от поднадзорните ѝ лица.
Проектирана с ориентация към потребителя, ЕИС предоставя ясен и интуитивен интерфейс, с внедрени надеждни протоколи за сигурност, за да се защити чувствителната информация и да се поддържа целостта на регулаторния процес. Цифровите решения са изградени в интерес на гражданите и бизнеса и внасят коренна промяна в модела на административно обслужване, както и възможност за стандартизация, оперативна съвместимост и споделяне на ресурси с останалите национални институции.
ЕИС реализира нов начин на комуникация със заявителите на електронни административни услуги (ЕАУ), автоматизира бизнес процесите и процедурите по обработка, контрол и анализ на данни и документи. Подобрена е регулаторната и надзорна дейност на КФН, като се консолидират информационните потоци и процеси, и се създава ефективен механизъм за прилагане на риск-базиран контрол.
Чрез въвеждането на ЕИС на КФН всички административни услуги са изцяло дигитално достъпни. Освен че са част от системата на държавната администрация, чрез тях се осигурява и обмен на информация с регулаторните органи на ЕС – Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (European Insurance and Occupational Pensions Authority - EIOPA) и Европейския орган за ценни книжа и пазари (The European Securities and Markets Authority - ESMA).
Чрез ЕИС са надградени всички предоставяни услуги, които могат да се заявяват електронно, както чрез портала e-government, така и през сайта на Комисията. Осемнадесетте регистъра на КФН за достъп до информация са реорганизирани и вече има 1 регистър (единна входна точка) – лесен и удобен за работа. Изключително детайлната информация, налична в досието на всяко дружество, обект на надзор, дава възможност за вземане на обосновани инвестиционни решения, запознаване с историческите данни за всяка компания, както и информиране за наложените принудителни административни мерки от регулатора. Реинженерингът на регистрите води не само до обединяване на информацията, но и до нейното унифициране и структуриране по единен подход, гарантиращ повече прозрачност, равнопоставеност на участниците в трите сектора.
Същевременно, автоматизираният процес на оповестяване на надзорната информация осигурява равнопоставено третиране на пазарните участници и създава основа за повишаване на доверието в регулаторните действия.
Повече за практиката може да прочете в Сборник с добри практики за 2024 г.