Институтът по публична администрация е създаден за повишаване на професионалната квалификация и преквалификация на служителите в държавната администрация и има водеща роля в обучението на служителите от всички нива на администрацията. Резултатите от дейността му през първото шестмесечие на 2015 г. са представени по следните основни дейности:
1. Проучвания и оценка на потребностите от обучение, както за администрацията като цяло, така и за отделни професионални групи или организации в нея;
- В периода февруари-март 2015 г. е направено онлайн проучване на потребностите от обучение за 2015-2018. За целта бяха разработени три въпросника за различни целеви групи, броят на получените отговори е 981. Проучването е част от по-мащабен анализ на потребностите от обучение, който е сред предварителните условия за стартиране на обученията по ОП „Добро управление“.
2. Ежегодно актуализиране на програмите за обучение и прилагане на съвременни методи и форми на обучение;
- В рамките на проект на ИПА по ОПАК през първото полугодие на 2015 г. са разработени и актуализирани над 40 нови учебни програми;
- По проекта е разработена платформа за е-обучение и са подготвени първите е-курсове, които ще се провеждат в бъдеще.
3. Организиране и провеждане на задължително обучение за назначени за първи път на държавна служба и за държавни служители, назначени за първи път на ръководна длъжност;
- През полугодието са проведени общо 30 задължителни обучения за 1052 новоназначени ръководители и експерти от държавната администрация на всички нива. Обученията се провеждат по актуализирани учебни програми и в съответствие с определените в ЗДСл срокове.
4. Развитие на капацитета за оценка на качеството и ефективността на проведените обучения;
- През месец юни в ИПА е сформиран екип по качество на обучението, който ще прави предварителна оценка на качеството на новоразработени учебни програми и материали, а също и последваща оценка на проведените обучения. До края на годината ще бъдат направени първите оценки на качеството на обучението по разработени от екипа стандарти и критерии.
5. Сътрудничество с институти, университети и други образователни институции в България и чужбина по въпроси, свързани с квалификацията на работещите в държавната администрация;
- В сътрудничество с Института по публична администрация на Финландия през м. юни в София се проведоха две обучения за общо 55 служители на тема „Преговорен процес в ЕС“;
- В ЕИПА Маастрихт се проведоха 3 обучения на общо 48 служители по въпроси, свързани с държавните помощи, оценка на въздействието и управление на изпълнението;
- ИПА взе участие в „Дни на отворените врати“ – инициатива в рамките на Меморандум за сътрудничество между АМС, ИПА и над 10 български университета, в които се изучава специалността „публична администрация“;
- През пролетта на 2015 г. екип на ИПА изготви проект, който беше одобрен от Международната франкофонска организация (МОФ) за кандидатстване по „Национална франкофонска инициатива 2015-2018 г. “Изготвен беше и годишен план за обучение за 2015 г. в рамките на програма „Френският език в международните отношения“. Предстоящите дейности/обучения по проекта за тази календарна година трябва да бъдат извършени до края на м. ноември.
6. Проучване, внедряване и популяризиране на добри български и европейски практики в дейността на администрацията;
- В рамките на проект на ИПА по ОП „Административен капацитет“ е разработена нова програма „Споделени добри практики“ и е издаден наръчник. През юли по тази програма бяха обучени над 150 служители;
- Извършена е подготовка за предстоящите конкурси за добри практики, които ИПА организира за поредна година;
- Организирани са работни визити в Англия и Франция за победителите от конкурсите за добри практики през 2014 г. Визитите са с цел обмен на опит и популяризиране на добри практики.
7. Разширяване на изследователската, издателската и информационната дейност с акцент подпомагане на структурите разработващи и управляващи стратегиите за административна реформа в страната;
- През отчетния период са направени 5 изследвания по актуални въпроси на административната реформа. За популяризиране на резултатите са организирани 5 конференции по следните теми:
· Ефективност на новата система на заплащане и оценка на изпълнението;
· Системи за управление на качеството;
· Отворени данни и прозрачно управление;
· Административно обслужване на населението в България;
· Европейски практики в доброто управление и административната дейност.
- Издадени и разпространени са 5 методики, разработени във връзка с обучения в ЕИПА Маастрихт – по държавни помощи, предварителна оценка на въздействието, последваща оценка на въздействието, управление на изпълнението и модел за управление на качеството КАФ.
8. Организиране на национални и международни конференции и семинари, кръгли маси и дискусионни форуми за трансфер на знания и изграждане на професионални мрежи сред служителите.
- През първото полугодие ИПА организира общо 5 форума, обявени в Каталога на института:
· Конференция по управление на качеството в държавната администрация с над 80участници от всички нова на администрацията;
· Годишна среща на специалистите по човешки ресурси с над 80 участници;
· Годишна среща на администраторите по държавни помощи с 60 участници;
· Годишна среща на експертите по административно обслужване с участие на над 350 ръководители и експерти от цялата държавна администрация;
· Кръгла маса: Отворено управление с над 50 участници.
- Проведени са две обучения на тема „Управление на знанието“.
В периода януари-юни 2015 г. са проведени общо 436 обучения с 9 172 участници в тях. По-детайлна информация за проведените обучения през първото полугодие на 2015 г. е представена в следната таблица.
Програми по Каталог 2014 и Каталог 2015 |
Брой обучения |
Брой обучени |
2014 |
250 |
5309 |
ОБУЧЕНИЯ ЗА СЛУЖЕБНО РАЗВИТИЕ |
13 |
394 |
УПРАВЛЕНСКИ УМЕНИЯ |
26 |
623 |
ПУБЛИЧНИ ПОЛИТИКИ |
36 |
869 |
ЕФЕКТИВНО БЮДЖЕТИРАНЕ |
14 |
249 |
ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ НА МЕСТНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ |
16 |
332 |
ДОПЪЛНИТЕЛНИ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ОБУЧЕНИЯ |
15 |
280 |
ЕВРОПЕЙСКИ РЕГУЛАЦИИ |
7 |
135 |
ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ ЗА УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС |
0 |
0 |
ОТВОРЕНА. ПРОЗРАЧНА И ЕТИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ |
15 |
396 |
ЕЛЕКТРОННО ПРАВИТЕЛСТВО |
16 |
299 |
КОМПЮТЪРНИ КОМПЕТЕНЦИИ |
65 |
944 |
УПРАВЛЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ |
1 |
5 |
ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ |
15 |
208 |
ДОПЪЛНИТЕЛНИ ЧУЖДОЕЗИКОВИ ОБУЧЕНИЯ |
2 |
25 |
ОБУЧЕНИЯ ПО ПОРЪЧКА |
2 |
35 |
СПОДЕЛЯНЕ НА ДОБРИ ПРАКТИКИ |
6 |
171 |
ГОДИШНА СРЕЩА |
1 |
344 |
2015 |
186 |
3863 |
ОБУЧЕНИЕ ЗА СЛУЖЕБНО РАЗВИТИЕ |
26 |
658 |
МОДЕРНО УПРАВЛЕНИЕ |
16 |
305 |
ПОЛИТИКИ И РЕГУЛАЦИИ |
29 |
618 |
ЕФЕКТИВНОСТ НА БЮДЖЕТНИТЕ РЕШЕНИЯ |
16 |
379 |
БЪЛГАРИЯ В ЕС |
6 |
159 |
МЕСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ |
7 |
148 |
Е-УПРАВЛЕНИЕ |
9 |
139 |
КОМПЮТЪРНИ УМЕНИЯ |
24 |
275 |
ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ |
19 |
189 |
ОБУЧЕНИЯ ПО ПОРЪЧКА |
3 |
86 |
ОБУЧЕНИЯ ПО ПРОЕКТ С13-22-1 ПО ОПАК |
27 |
640 |
КОНКУРСИ ЗА ДОБРИ ПРАКТИКИ |
0 |
0 |
ГОДИШНИ ФОРУМИ |
4 |
267 |
ОБЩО: |
436 |
9172 |
През първото полугодие на 2015 г. са провеждани обучения, както по Каталог 2014, така и по Каталог 2015.
В таблицата са включени всички данни за:
- обучения за служебно развитие
- обучения за професионално развитие, вкл. обучения по поръчка
- конференции и годишни срещи
Данните са дадени по програми от Каталог 2014 и Каталог 2015
10 август 2015 г.